مدل کسب و کار (business model) چیست؟

۱۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۳ کد : ۶۲۰۲۹ محتوای آموزشی
مدل کسب و کار (business model) چیست؟

اصطلاح مدل کسب و کار به برنامه یک شرکت برای کسب سود اشاره دارد. محصولات یا خدماتی را که کسب و کار قصد فروش آن را دارد، بازار هدف شناسایی شده و هر گونه هزینه پیش بینی شده را مشخص می کند. مدل‌های کسب‌وکار هم برای کسب‌وکارهای تاسیس شده (قبلی) و هم برای کسب‌وکارهای جدید مهم هستند. آنها به شرکت های جدید و در حال توسعه کمک می کنند تا سرمایه گذاری کنند، استعدادها را جذب کنند و به مدیریت و کارکنان انگیزه دهند. کسب‌وکارهای تثبیت‌شده باید به‌طور مرتب طرح‌های تجاری خود را به‌روزرسانی کنند، در غیر این صورت نمی‌توانند روندها و چالش‌های پیش رو را پیش‌بینی کنند. طرح های تجاری به سرمایه گذاران کمک می کند تا شرکت هایی را که به آنها علاقه دارند ارزیابی کنند.

نکات مهم مدل کسب و کار:

- مدل کسب و کار استراتژی اصلی یک شرکت برای انجام کسب و کار سودآور است.
- مدل‌ها عموماً شامل اطلاعاتی مانند محصولات یا خدماتی هستند که کسب‌وکار قصد فروش آنها را دارد، بازارهای هدف و هرگونه هزینه‌های پیش‌بینی‌شده.
- دو اهرم یک مدل کسب و کار عبارتند از قیمت گذاری و هزینه.
- هنگام ارزیابی یک مدل کسب و کار به عنوان یک سرمایه گذار، از خود بپرسید که آیا این ایده منطقی است و آیا اعداد جمع می شوند یا خیر؟

درک مدل های کسب و کار

مدل کسب و کار یک طرح سطح بالا برای راه اندازی سودآور یک کسب و کار در یک بازار خاص است. جزء اصلی مدل کسب و کار، ارزش پیشنهادی است. این توصیفی از کالاها یا خدماتی است که یک شرکت ارائه می دهد و چرا آنها برای مشتریان یا مشتریان مطلوب هستند، که در حالت ایده آل به گونه ای بیان می شود که محصول یا خدمات را از رقبای خود متمایز می کند.

مدل کسب‌وکار یک شرکت جدید باید هزینه‌های راه‌اندازی پیش‌بینی‌ شده و منابع مالی، پایگاه مشتری هدف برای کسب‌وکار، استراتژی بازاریابی، بررسی رقابت و پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌ها را نیز پوشش دهد. این طرح همچنین ممکن است فرصت هایی را تعریف کند که در آن کسب و کار می تواند با سایر شرکت های تأسیس شده شریک شود. به عنوان مثال، مدل کسب و کار برای یک تجارت تبلیغاتی ممکن است مزایایی را از ترتیبی برای ارجاع به یک شرکت چاپ و از آن مشخص کند.

کسب‌وکارهای موفق مدل‌های کسب‌وکاری دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد نیازهای مشتری را با قیمت رقابتی و هزینه پایدار برآورده کنند. با گذشت زمان، بسیاری از کسب‌وکارها هر از چند گاهی مدل‌های کسب‌وکار خود را اصلاح می‌کنند تا محیط‌های تجاری در حال تغییر و تقاضاهای بازار را منعکس کنند.

هنگام ارزیابی یک شرکت به عنوان یک سرمایه گذاری احتمالی، سرمایه گذار باید دقیقاً دریابد که چگونه پول خود را به دست می آورد. این به معنای نگاه کردن به مدل کسب و کار شرکت است. مسلماً، مدل کسب و کار ممکن است همه چیز را در مورد چشم انداز یک شرکت به شما بگوید. اما سرمایه‌گذاری که مدل کسب‌وکار را درک می‌کند، می‌تواند اطلاعات مالی را بهتر درک کند.

منبع اصلی مقاله: وبسایت اینوستوپدیا

مترجم: مهران عطا (کارشناس ارشد کارآفرینی بین الملل، دانشگاه تهران)

 


نظر شما :