نقش «تفکر طراحی» در کارآمدسازی خدمات و به‌روزرسانی کسب و کارها

۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۶ کد : ۶۲۵۱۸ اخبار
کارگاه «تفکر طراحی» در ادامه سلسله کارگاه‌های توانمندسازی امروز سه‌شنبه ۲ خرداد، به همت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی و با تدریس مرتضی تسخیری، تسهیلگر کسب و کار‌های نوپا در سالن شهید تقوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
نقش «تفکر طراحی» در کارآمدسازی خدمات و به‌روزرسانی کسب و کارها

کارگاه «تفکر طراحی» در ادامه سلسله کارگاه‌های توانمندسازی امروز سه‌شنبه ۲ خرداد، به همت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی و با تدریس مرتضی تسخیری، تسهیلگر کسب و کار‌های نوپا در سالن شهید تقوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

تسخیری در ابتدای این کارگاه با بیان اینکه تفکر طراحی یک نوع فکر کردن برای حل مسئله است، گفت: وقتی درباره تفکر طراحی سخن می‌گوییم به عبارتی درباره یک نوع متدولوژی صبحت می‌کنیم. حل مسئله فارغ از محاسبات بوده و نیازمند سیر کردن مسائل فکری است.

وی با بیان اینکه حل مسئله نیازمند تفکر سیستمی است، اظهار کرد: وقتی وارد حوزه‌های مختلف می‌شویم حل مسئله سخت‌تر می‌شود و همچنین وقتی به مسئله‌های اجتماعی بزرگ‌تر ورود می‌کنیم همانند کودک دست به رفتار‌های خطی می‌زنیم.

 


تسهیلگر کسب و کار‌های نوپا درباره تبلغات و تأثیر آن بر افزایش فروش افزود: باوری وجود دارد مبنی بر اینکه تبلیغات صرفاً منجر به افزایش فروش می‌شود، ولی این باور درست نیست، زیرا ظرفیت تولید است که افزیش فروش را در پی دارد.

تسخیری با بیان اینکه تفکر طراحی جزئی از تفکر سیستمی است، ادامه داد: تفکر سیستمی اهل تفکیک نیست. مثلاً یک هواپیما را در نظر بگیرید که رفتار خلبان و مسافر و دیگر موارد برروی هواپیما اثرگذار هستند، زیرا همه اجزای هواپیما اعم از مسافر، خلبان و ... به هم پیوستگی دارند.

نقش تجربه در کارآمدسازی خدمات

وی گفت: در اکثر روش‌های نوین طراحی درباره سرویس سخن گفته نمی‌شود بلکه درباره تجربه سخن به میان می‌آید و آن را به دیگر بخش‌ها تسری می‌دهند. یک اصل مهم در تفکر سیستمی وجود دارد و آن است که وقتی در مورد خدماتی که ارائه می‌دهیم تبلیغات می‌کنیم انتظار مشتری از ما بیشتر می‌شود و باید بتوانیم این انتظار را پاسخ دهیم.

این تسهیلگر کسب و کار‌های نوپا درباره کسانی که از تفکر سیستمی وارد تفکر طراحی می‌شوند، گفت: این افراد نگاه سیستمی و فنی به موضوعات و تفکر طراحی دارند و می‌گویند ساختار‌های سیستمی هم‌نوا هستند، ولی در مقابل آن‌هایی که از قبل در تفکر طراحی حضور داشتند بر این باورند طراحی طبق خواست و اشتیاق انسان‌ها شکل می‌گیرد و به عبارتی تفکر طراحی را انسان‌گرا می‌دانند و به آن نگاه فنی و سیستمی ندارند.



تسخیری با بیان اینکه تفکر طراحی سازنده گزینه‌هاست، تأکید کرد: در واقع تفکر طراحی به دنبال رویارویی با تفکر همگرایی تجاری است و پیش از حل مسئله به دنبال بازتر کردن مسئله است.

چهار گام اساسی در تفکر طراحی

وی ادامه داد: چهار گام در تفکر طراحی وجود دارد و این گام‌ها عبارتند از: مجمل، دانش، واقعیت و انتزاع یا تجسم که این چهار گام هم زیرمجموعه‌هایی دارند. در این نوع تفکر موضوعات به صورت خوشبینانه و برای شدن تعریف می‌شوند و عدم در آن‌ها وجود ندارد، به عبارت بهتر مسئله با راه‌حلش تعریف شده و ساده‌نویسی همراه با تصویر خیلی اهمیت دارد. وقتی می‌خواهیم مسئله را بیان کنیم باید خوشبینانه بیان شود.

تسهیلگر کسب و کار‌های نوپا در ادامه به جایگاه پژوهش در تفکر طراحی پرداخت و در این رابطه گفت: در تفکر طراحی شیوه پژوهش کردن خیلی بااهمیت است. حوزه تفکر طراحی فوق‌العاده برروی کاربر متمرکز است و حتی گاهاً افراط‌گونه این کار را انجام می‌دهد هدف ما از پژوهش در تفکر طراحی به دست آوردن نشانه‌ها و سند است و همچنین باید به محیط و رفتار انسان‌ها نگاه و توجه شود. از سوی دیگر در شیوه پژوهش تفکر طراحی به افراد خاص که رفتار‌های خاص دارند اهمیت داد.

تسخیری تأکید کرد: نیازمند این هستیم که در تفکر طراحی یک مدیر یا ادمین خود را به جای کاربر یا یوزر بگذارد و از دید کاربر به مسائل نگاه کند و اگر این موضوع را مدنظر قرار دهد قطعاً به ایرادات خدمات و سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد پی خواهد برد.

وی پیشنهاد کرد: در تفکر طراحی بهتر است نشانه‌ها و اسناد را به صورت داستان بیان کنیم، چون انسان‌ها داستان را بهتر درک می‌کنند و می‌فهمند. همچنین باید میان کاربران دسته‌بندی صورت پذیرد.

تفکر طراحی به دنبال ارائه راه‌های حل مسائل

این تسهیلگر کسب و کار‌های نوپا با تأکید بر این موضوع که در تفکر طراحی ابتدا به دنبال حل مسئله نیستیم بلکه شروع به ارائه راه‌حل می‌کنیم، گفت: ایده‌پردازی در تفکر طراحی خیلی مهم است و ایده‌پردازان به دنبال ارائه جایگزین هستند تا به یک مدل مطلوب دست پیدا کنند و خود همین مدل، ایده‌پردازی درباره موضوعات دیگر را به دنبال دارد.

تسخیری افزود: در ایده‌پردازی هرآنچه را که می‌توان باید تصویر کرد و در جلسه ایده‌پردازی تنوع مهم و قضاوت هم ممنوع است و اینکه در جلسات ایده‌پردازی همه باید سکوت کنند و نباید همهمه باشد.

وی به اهمیت سرعت در تفکر طراحی اشاره کرد و گفت: در تفکر طراحی و نوآوری سرعت خیلی اهمیت دارد و حتی می‌توان گفت سرعت از کیفیت مهمتر است. یک ضرب‌المثل وجود دارد مبنی بر اینکه اگر محصولی را به بازار ارائه کردید و همه شما را تشویق کردند بدانید خیلی دیر عمل کرده‌اید، لذا سرعت در تفکر طراحی مهم است و افرادی هم هستند که ایده خوبی دارند، ولی چون نتوانسته‌اند ایده‌شان را سریع وارد بازار کنند به سرعت هم آن ایده شکست خورده است. کسی که از وارد شدن به بازار ترس دارد و از اینکه مشتری ایده او را نقد کند و زیر سؤال ببرد واهمه داشته باشد، هیچگاه وارد بازار نخواهد شد.

تسهیلگر کسب و کار‌های نوپا در پایان تأکید کرد: در تفکر طراحی؛ فراگیر رفتار کردن، جمع و جور بودن، کمیته بازار یا MVP، از قالب درآوردن و وسط بازار شام بودن در تفکر طراحی اهمیت دارند و از میان این‌ها کمیته بازار خیلی مهمتر است، زیرا براساس آن ارائه‌دهنده سرویس و خدمات یا کالا می‌تواند پس از عرضه به بازار به کمک آن بازخورد‌ها را دریافت و ایرادات را در قالب به‌روزرسانی برطرف سازد.

تاریخ :‌ 10 خرداد 1402


نظر شما :