برگزاری سی و نهمین دوره رویداد کافه محفل

سیونهمین دوره رویداد کافهمحفل (دورهمی کسبوکارهای نوپای قرآنی) به همت مرکز رشد واحدهای فناور قرآنی جهاددانشگاهی شامگاه جمعه، ۲۴ اسفند در محل غرفه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در سیودومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم برگزار شد.
مرتضی تسخیری، مدیر این جلسه و از فعالان حوزه کسب و کارهای نوآورانه (استارتاپ) در شاخه فعالیتهای دینی و قرآنی در آغاز این جلسه با طرح این پرسش که آیا در حوزه فعالیتهای کسب و کار نوآورانه ما شاخهای به اسم کسب و کار اسلامی یا قرآنی داریم؟ گفت: کسبوکار اسلامی، شیعی، مسیحی یا هر دین دیگری نداریم.
وی از مهمترین مولفهها در حوزه راهاندازی کسب و کارهای نوآورانه در بستر فضای مجازی یا همان استارتآپها را منفعت یک تجارت در حوزه کسبوکار به عنوان مسئله نخست دانست و یادآور شد: وقتی حیطه فعالیت به دایرهای خاص مانند مضامین اسلامی و شیعی منحصر میشود، باید رویکرد خلاقانه و نوآورانه بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا فعالیت صاحب آن کسب و کار قدرت پایداری و استمرار داشته باشد.
وی ادامه داد: همین انحصار فعالیت کسب و کار نوآورانه بر یک مؤلفه این احتمال را با خود به همراه دارد عموم افراد کمتر سراغ این کسبوکارها بروند یا کمتر در آنها سرمایهگذاری کنند.
به گفته این فعال کسب و کارهای نوآورانه؛ وقتی در این حوزه به عنوان نمونه درباره کسبوکارهایی با رویکرد اسلامی صحبت میکنیم؛ صحبت کلان ما بر این مهم قرار میگیرد که نفع اصلی این کسبوکار باید به مسلمانان و شیعیان برسد. اما این نگاه به این معنا نیست بگوییم فعالیت ما فقط مختص مسلمانان یا شیعیان است، چرا که میشود طراحی این کسب و را با گسترش زبان و مبانی آن به دامنه مسلمانان یا دیگر دینباوران و پیروان ادیان الهی نیز گسترش داد.
تسخیری در فصل دیگری از این نشست با تاکید بر آن که رویکرد ما در فضای فعالیت کسب و کارهای نوآورانه با خوانش آشنای گام نهادن در راستای شریعت یا سفارش ائمه در مسیر انتقال فرایض و شعائر دین اسلام است خاطرنشان کرد: این همان فصل توسعه مفاهیم دینی با ابزارهای نوین و روزآمد امروز است.
این فعال حوزه استارتآپ با بیان آنکه گونه دوم ارتباط ما با جنس کسبوکارهای حوزه دین جنس ارتباط ما با مخاطبان و محوری که برای فعالیت خود ترسیم کردهایم، استوار میشود، گفت: مضامینی که حوزه اخلاقیات، آموزههای دین اسلام، شیوه و نگرش تکریم انسانها را به عنوان مولفه اسلامی آموزش میدهد، از اصلیترین دلایل توفیق در عرصه کسبوکارهای دینی و قرآنی است.
وی حرکت به سمت دستهبندیهای تخصصی را از الزامات توفیق در حوزه فعالیت کسب و کارهای نوآورانه در مبانی اسلامی و شیعی دانست و یادآور شد: به عنوان مثال شاخه مناسکی مانند نماز، روزه، صدقه و نظایری از این دست که بر عهده مسلمانان است، میتواند راههایی برای معرفی و توسعه این کسب و کارها باشد.
تسخیری بخش دوم رویدادهای مذهبی مانند حج، اربعین، غدیر، ماه رمضان، ایام اعتکاف و دیگر مناسبتها و رویدادهای که در تقویم مذهبی مسلمانان وجود دارد، از جمله مواردی دانست که میتواند به کسبوکارهای دینی اسلامی و شیعی رنگوبوی تخصصی دهد.
تسخیری شاخه سوم دستهبندی فعالیت تخصصی در حوزه کسبوکارهای نوآورانه با محوریت مباحث دینی و قرآنی را بر مؤلفهی «محتوا» استوار دانست و تصریح کرد: نمونههای خارجی این اتفاق درباره ارائه محتوای تخصصی برای مسیحیان یا یهودیان پیش از این وجود داشته است و از چنین تجربههایی برای گام نهادن در مسیر تخصصی ارائه محتوا با مفاهیم اسلامی و شیعی میتوان بهره برد و آنها را الگو قرار داد و با خلاقیت و نوآوری دست به ابداعاتی جهت اشتراک بیشتر مفاهیم برای گروه مخاطبان هدف خاص یعنی مسلمانان و شیعیان و در نگاهی کلانتر عموم دینباوران زد.
این مدرس حوزه کسب و کارهای نوآورانه مؤلفه چهارم این حوزه را در مسیر توفیق کسبوکارهای دینی نحوه و شکل پوشش مبانی مد نظر رویکرد تخصصی دانست و یادآور شد: به عنوان مثال در حوزه خوراک و نوشیدنیها با محوریت جامعه مسلمانان که شکل ذبح و نوع نوشیدنیها تقسیمبندی حلال و حرام دارد، گام نهادن در این مسیر میتواند در ارائه آن محتوا شمایل تخصصی به کسبوکار نوآورانه بدهد.
وی در ادامه به برخی از آیینهای مسلمانان مانند ایام ماه محرم و نظایری از این دست که با سفره مسلمانان همراه است و مفهوم نذری را میتواند به واسطه فضای نوآورانه و خلاقانه در فضای مجازی به مفهومی جهانی بدل کند، اشاره کرد و افزود: از دیگر نگاههای مبدع و جذاب در راستای افزایش دامنه گروه مخاطبان هدف برای کسبوکار تنظیم شده در حوزه مبانی اسلامی و شیعی توجه به همین موضوعات به ظاهر ساده اما مهم و جریانساز است.
تسخیری یادآور شد: هر چه بتوانیم در توضیح، تشریح و تبیین موارد مطرحشده نگاه ریزبینانه و از سوی دیگر رویکرد تخصصی را افزایش دهیم هم در مسیر تثبیت جایگاه کسبوکارهای نوآورانه در حوزه اعتقادات، مبانی اسلام و شاخه تشیع میتوانیم، گام برداریم و هم به واسطه این دست از نوآوریها میتوانیم جنس نگاه مخاطبان را فراتر از دامنه مسلمانان شیعه، دیگر مسلمانان و دینباوران جهان افزایش دهیم.
تسخیری با اشاره به آن که در موارد مطرح شده اگر نتوانیم ارزش افزودهای را به محتوای ارائهشده در راستای ارزشمند شدن فضای کسب و کار خود بیفزاییم درحقیقت توفیقی در این عرصه به دست نیاوردهایم، تصریح کرد: این نشان میدهد که یا بخشی از مسیر را بهاشتباه رفتهایم یا شناختمان نسبت به فعالیت در عرصه استارتآپ و کسبوکارهای نوآورانه و خاصه با رویکرد تخصصی نگاه اسلامی و شیعی که برگزیدهایم، درنیافتهایم.
تسخیری در پایان با تأکید بر آن که همواره در ساحت فعالیت در حوزه کسبوکارهای نوآورانه خاصه در شاخههای نوپا در حوزه مبانی اسلامی و شیعی نباید فقط به فکر کسب منفعت بود، یادآور شد: گاه پیش از رسیدن به مسئله منفعت جذب جامعه مخاطب هدف که خود میتوانند در ادامه به عنوان مبلغان در راستای رسیدن به همان منفعت کار تبلیغی این کسبوکار را انجام بدهند، دارای اهمیت است. پس آن نگاه خلاقانه و ارائه محتواهای متفاوت و ناب که هم بتواند مخاطبان تخصصی یعنی مسلمانان و شیعیان را در حوزه کسبوکارهای مرتبط با مبانی شیعه به سمت خود جذب کند و هم فراگیری این دسته از مؤلفهها که میتواند علاوه بر جایگاه و ساحت گروه هدف متخصص یعنی مسلمانان شیعه سایر دینباوران را به این کسبوکار جذب کند، روشی است که باید بیش از پیش در طرح و نقشه حوزه فعالان این عرصه برای پیمودن مسیر درست مد نظر قرار گیرد.
نظر شما :