چهلمین رویداد «کافه محفل» برگزار شد

هم‌اندیشی صاحب‌نظران کسب‌وکارهای قرآنی در چهلمین نشست «کافه محفل»

چهلمین نشست «کافه محفل» با عنوان «با هم‌اندیشی صاحب‌نظران پیرامون کسب‌وکار‌های نوپا با رویکرد اسلامی» بعدازظهر امروز به همت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی اسلامی(ایلسا) برگزار ش
۰۳ خرداد ۱۴۰۴ | ۰۹:۰۴ کد : ۸۴۴۲۵ اخبار اسلایدی رویدادها
هم‌اندیشی صاحب‌نظران کسب‌وکارهای قرآنی در چهلمین نشست «کافه محفل»

چهلمین نشست «کافه محفل» با عنوان «باهم‌اندیشی صاحب‌نظران پیرامون کسب‌وکارهای نوپا با رویکرد اسلامی» بعدازظهر روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور (جهاد دانشگاهی) در خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی اسلامی (ایلسا) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، نفیسه شاهی‌نوری، مدیر خانه خلاق ایلسا، به‌عنوان سخنران گفت: ما منطبق با روندهای سبک زندگی، روندهای مفید، مضر و خنثایی که از بیانات مقام معظم رهبری استنباط شده، به دوران شتاب‌دهی ورود کردیم و سه مدل مشارکت با کسب‌وکارها داشتیم؛ مشارکت در شرکت، یعنی از صفر، از ایده‌شان حمایت کردیم، شتابشان دادیم و سهمی از شرکت گرفتیم. نوع دوم مشارکت در محصول بوده است؛ محصولی که موجود بوده و بازار اندکی داشته، آن را احیا و اصلاح کردیم. سوم هم پروژه‌ها و خدماتی است که به‌صورت نوآوری باز ارائه می‌شود و با اعضای زیست‌بوم تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی افزود: در مرکز پژوهش‌های مجلس، سال گذشته سه خانه خلاق به‌عنوان خانه‌های برتر شناخته شدند که یکی از آن‌ها ایلسا بود؛ دو خانه دیگر دولتی بودند و ما تنها خانه خلاق خصوصی هستیم. همچنین، هفته گذشته در میان ۱۱۶ خانه خلاق، هفت خانه برتر توسط معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی شدند که باز هم ایلسا یکی از آن‌ها بود. ما تنها خانه سبک زندگی کشور هستیم و تلاش کردیم علاوه بر خودمان در زیست‌بوم‌های قومی، استانی و بومی نیز ورود کنیم و آن‌ها را ارتقا دهیم. به همین منظور، دمودی‌ها و جذب سرمایه صنایع خلاق و فرهنگی را در استان‌ها پیش می‌بریم.

وی ادامه داد: مدل ما به این صورت است که در استان‌ها فراخوان می‌دهیم، شناسایی و غربالگری می‌کنیم، با منتورهای بسیار قوی روی پلتفرم ایران خلاق وارد می‌شویم، داوری می‌کنیم و نهایتاً تیم‌ها را ارتقا می‌دهیم.

کافه محفل

شاهی‌نوری افزود: یکی دیگر از کارهایی که ایلسا انجام داده، حضور در نشست بریکس است. ایلسا خوشبختانه توانسته بین ۴۵۰ بانوی کارآفرین، کمیته صنایع خلاق را از سال گذشته فعال کند. ما در حوزه تجاری‌سازی با برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقا، اتیوپی، اندونزی، مالزی و دیگر کشورهای عضو بریکس و بریکس پلاس مشارکت داریم. پیشنهاد ما به بریکس، ورود به پلتفرم‌های ایرانی و ایجاد پلتفرم کریتیو بریکس و همچنین ایجاد پارک فرهنگی کشورهای عضو بریکس بود که با استقبال بالایی مواجه شد.

وی گفت: از همین حالا، شما می‌توانید بانوان عضو خود را در این مسیر همراه بدانید تا بتوانیم ارتباطات بین‌المللی ایجاد کنیم، به‌ویژه در حوزه گردشگری که بسیار مورد توجه آن‌هاست. این تنها شعبه ایلسا نیست؛ ما در سال گذشته شعبه انارستان ایثار و یلدا را در مجموعه دهکده ایرانی نیاوران افتتاح کردیم که در حوزه گردشگری سلامت، زیارت، تربیت و سیاحت فعال است. همچنین، شعبه شتاب‌دهی تخصصی سبک زندگی ما در پارک علم و فناوری شهید سلیمانی در بزرگراه دوران تهران مستقر است. هر کمکی که از دست ما بر بیاید، از همین امروز که شما میهمان ما هستید، در خدمت شما هستیم و امیدوارم بتوانیم با هم‌افزایی، این زیست‌بوم که تازه یک دهه از عمرش می‌گذرد را تقویت کنیم.

در ادامه، زهرا کامیاب، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، گفت: از اینکه در چهلمین دوره کافه محفل حضور دارید، سپاسگزارم. بعد از برگزاری دوره سی‌ونهم در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، این چهلمین دوره‌ای است که این گردهمایی دوستانه و هم‌اندیشی را با همراهی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم این رویداد را در خانه خلاق‌های دیگر که بستر مناسب دارند، ادامه دهیم.

کافه محفل

وی افزود: موضوع این برنامه، un conference است که به‌صورت غیر رسمی در سطح دنیا با هدف شبکه‌سازی در زیست‌بوم کارآفرینی برگزار می‌شود. بعد از تجربه موفق رویداد «طلوع برکت»، سعی کردیم فضایی دوستانه و با محوریت شبکه‌سازی برای شناسایی ظرفیت‌های مکمل ایجاد کنیم. امروز قصد سخنرانی نداریم، بلکه بیشتر هدف ما فراهم کردن بستری برای آشنایی، تبادل نظر و هم‌افزایی بین فعالان این حوزه است.

در ادامه فاطمه صادقی، مدیرعامل آکادمی همراهان فردای خانواده، گفت: امیدوارم این دورهمی، اتفاق خوبی برای ادامه مسیر شبکه‌سازی‌ها باشد. دغدغه ما این است که بانوان در مهارت‌های مختلف به‌ویژه مهارت‌های نرم رشد کنند؛ چراکه رشد بانوان منجر به رشد خانواده و در نهایت رشد جامعه می‌شود.

مهارت‌هایی که با تربیت فرزند ارتباط دارد

وی افزود: ما از مهارت‌هایی شروع کردیم که نه در مدرسه و نه در مراکز آموزشی رسمی آموزش داده می‌شود، اما نبودشان در تربیت فرزند، روابط شغلی و اجتماعی جامعه را با مشکل مواجه می‌کند. تاکنون بیش از ۶ هزار نفر را به‌صورت مستقیم و حدود ۲۰ هزار نفر را غیرمستقیم آموزش داده‌ایم و ۱۵۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌ها داریم. من مادر سه فرزند هستم، دهه هفتادی‌ام، کارشناسی علوم تربیتی از دانشگاه علامه دارم و کارشناسی ارشدم MBA است. با تمام توان و با همراهی تیمم در خدمت بانوان هستیم.

در ادامه آقای ترکی، مشاور و کارآفرین در حوزه قرآنی گفت: اخیراً داریم روی یک پلتفرم قرآنی کار می‌کنیم که هنوز به مرحله ارائه نرسیده است. یکی از دغدغه‌های من کمبود محتوا و دسترسی سخت به محتوای قرآنی در فضای مجازی است. مثلاً اگر بخواهید فایل تلاوت عبدالباسط را پیدا کنید، با لینک‌های خراب، کیفیت پایین یا نبود دسترسی مواجه می‌شوید. یا حتی تصاویر مرتبط با قراء قرآن نیز در فضای مجازی سئو نشده‌اند و به‌راحتی پیدا نمی‌شوند. ما با کمک هوش مصنوعی برخی تصاویر را احیا و منتشر کرده‌ایم.

کافه محفل

ترکی تأکید کرد: در سئو (بهینه‌سازی موتور جست‌وجو) یک شعار هست که می‌گوید: محتوا پادشاه است. امروز تولید محتوای متناسب با زبان و نیاز مردم در هر حوزه‌ای برنده است. ما در حوزه قرآن جای کار زیادی در تولید محتوای باکیفیت داریم. پلتفرمی که در دست طراحی داریم، فعلاً در حوزه تلاوت قرآن فعال است و هدفش حل این مشکلات دسترسی و کیفی است.

در ادامه فاطمه آرام‌جان، مدیر مؤسسه فرهنگی بیتاب گفت: من کارآفرین نیستم اما عاشق کارآفرین‌ها هستم. ما در مؤسسه‌مان حدود یک سال است نشست‌هایی با کارآفرینان برگزار می‌کنیم تا چالش‌هایی را که در مسیرشان داشته‌اند به گوش کسب‌وکارهای نوپا برسانیم.

وی افزود: بسیاری از افراد اقدام می‌کنند اما این اقدام‌ها گاهی ناآگاهانه و منجر به شکست می‌شود. برای همین ما نشست‌هایی با حضور کارآفرینان موفق و حتی ناموفق برگزار کردیم تا این تجربیات منتقل شود.

آرام‌جان ادامه داد: ما این چالش‌ها را به داستان تبدیل کردیم. این داستان‌ها تحت عنوان «آن سوی شکست» منتشر شده‌اند، سه جلد کتاب داریم و جلد اول آن به‌صورت رایگان به‌صورت PDF منتشر شده است. در آینده رویدادهای بیشتری با همکاری خانم کامیاب خواهیم داشت که امیدوارم شما نیز در آن‌ها حضور داشته باشید.

مهدی کمالی، مسئول گروه فناور مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی نیز گفت: یکی از مشکلات عمده‌ای که ما در حوزه فرهنگ و کسب‌وکارهای نوپا داریم، نداشتن درک دقیق از مفاهیم قرآنی و کاربردی‌سازی آن‌ها در زندگی روزمره است. متأسفانه گاهی قرآن فقط به‌عنوان زینت مجالس باقی می‌ماند و از قابلیت‌های عظیم آن برای مدیریت، رهبری، برندینگ و توسعه پایدار غفلت می‌شود.

کمالی ادامه داد: ما در حال کار روی مدلی هستیم که بتواند مفاهیم بنیادین قرآن را به زبان ساده، کاربردی و متناسب با نیازهای روز در حوزه‌های کارآفرینی و مدیریت عرضه کند. به‌عنوان مثال، مفهوم برکت در قرآن، یک مفهوم کلیدی است که می‌تواند مبنای جدیدی برای ارزش‌آفرینی و تصمیم‌گیری در کسب‌وکار باشد. برکت یعنی افزوده‌شدن کیفیت و اثر، نه صرفاً کمیت.

وی تأکید کرد: امیدوارم در چنین نشست‌هایی بتوانیم حلقه‌های ارتباطی بین مفاهیم دینی و نیازهای فناورانه و کسب‌وکاری را تقویت کنیم. ما نیاز به تبیین یک پارادایم جدید در اقتصاد و سبک زندگی داریم؛ پارادایمی که در آن نه فقط سود، بلکه معنا، عدالت، رشد اخلاقی و آرامش نیز معیار موفقیت باشد. از حضور در این جمع و فرصتی که برای گفت‌وگو فراهم شد، سپاسگزارم.

علی پژمان، بنیان‌گذار استارتاپ «چیکادی»، در نشست تخصصی بازاریابی صنایع خلاق با اشاره به تفاوت‌های اساسی این حوزه با بازاریابی محصولات غیر خلاق، اظهار کرد: در بازاریابی صنایع خلاق، الگوهای مشتری‌یابی و کمپین‌های تبلیغاتی با صنایع سنتی مانند میلگرد یا محصولات ساختمانی کاملاً متفاوت است.

وی گفت: اگر بخواهم به زبان ساده بگویم، ما در چیکادی به بازاریابی صنایع خلاق می‌پردازیم؛ صنایعی که مشتریان آن‌ها الزاماً در یک بازار مشخص و محدود تعریف نمی‌شوند. برای مثال، در فروش پوشک، مشتری پدر یا مادر است که نهایتاً پول پرداخت می‌کند، اما در محصولات فرهنگی و خلاق مانند بازی‌های رومیزی، تأثیرگذاری روی کل خانواده اتفاق می‌افتد.

در صنایع خلاق مخاطب صرفاً یک شخص نیست

پژمان افزود: در صنایع خلاق، مثل بازی‌های رومیزی، مخاطب صرفاً یک شخص نیست. تبلیغ ممکن است کودک را هدف قرار دهد، ولی تصمیم خرید نهایی با والدین است و تجربه مصرف محصول نیز خانوادگی صورت می‌گیرد. بنابراین، فرآیند تصمیم‌سازی و تأثیرگذاری بسیار پیچیده‌تر است.

وی ادامه داد: ما در چیکادی به بازاریابی کاراکترمحور نیز توجه ویژه داریم. به این معنا که اگر کودکی تنها به یک شخصیت خاص مانند «بن تن» علاقه‌مند باشد، ما می‌توانیم تمام محصولات فرهنگی حول آن کاراکتر را برایش طراحی و پیشنهاد کنیم؛ از کتاب و لوازم‌التحریر گرفته تا بازی رومیزی و تم تولد.

بنیان‌گذار چیکادی با اشاره به سابقه همکاری خود با مرکز رشد در سال ۱۴۰۰ گفت: ما از همان زمان با تمرکز بر توسعه کاراکتر و بهره‌گیری از ظرفیت آن در بازاریابی، به طراحی پلتفرمی پرداختیم که با استفاده از هوش مصنوعی، بر اساس الگوی رفتار خانواده‌ها، بازی‌های رومیزی مناسب را پیشنهاد می‌دهد.

پژمان همچنین اظهار کرد: من به‌شخصه به‌عنوان فردی از نسل دهه ۶۰، بازاریابی کاراکترمحور را به‌خوبی درک می‌کنم. برای نمونه، کاراکترهایی مانند «بابا برقی» در ذهن ما حک شده‌اند و حامل پیام سازمان‌ها هستند. در واقع، کاراکتر سفیر برند است و پیام را به مخاطب منتقل می‌کند.

هم‌بنیان‌گذار چیکات با بیان اینکه فعالیت‌های چیکات نیز مکمل چیکادی است، گفت: ما در چیکات به ساخت ماکت‌های حجمی محصولات و کاراکترها می‌پردازیم. نقطه تلاقی این دو برند، خلق کاراکترهایی برای کسب‌وکارهای غیر خلاق است. مثلاً برای شرکتی در حوزه تولید شیر رادیاتور، یک شخصیت روباه طراحی کردیم که در قالب داستانی جذاب معرفی می‌شود.

پژمان در پایان اظهار کرد: ما به دنبال جذب سرمایه نیستیم، حتی اگر پیشنهاد میلیاردی هم باشد. اصل برای ما داشتن یک محصول یا خدمت واقعی و انجام بازاریابی درست است. بازاریابی درست می‌تواند بازار را بسازد؛ مشروط بر اینکه محصولی برای عرضه وجود داشته باشد.

علی‌اکبر آسا، مدیرعامل مؤسسه بین‌المللی دیده‌بان عدالت، در ادامه این نشست با اشاره به تجربه بیش از ۱۰ ساله این مؤسسه در منطقه جنوب استان کرمان، از اجرای طرحی بلندمدت به نام «مدرسه ما» با هدف ایجاد یک الگوی پایدار آموزشی در مناطق محروم خبر داد.

وی گفت: طرح مدرسه ما با این رویکرد طراحی شده که در یک نقطه مستقر شده و به‌جای اجرای اقدامات مقطعی و کوتاه‌مدت، با نگاهی ۲۰ ساله به‌طور پیوسته در منطقه حضور داشته باشد و با ایجاد یک نمونه موفق، آن را در اختیار دیگران نیز قرار دهد.

آسا با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی در آموزش مناطق محروم، رها شدن طرح‌ها به‌دلیل نبود پشتیبانی مستمر و مشارکت جدی دستگاه‌هاست، اظهار کرد: خیلی از گروه‌های خیرخواهانه با انگیزه بالا وارد این مناطق می‌شوند، اما چون آموزش در این مناطق نیازمند پیگیری بلندمدت و همکاری چندجانبه است، اغلب در نیمه راه متوقف می‌شوند. این امر باعث شده بچه‌های این مناطق احساس بی‌ارزشی بیشتری نسبت به خود پیدا کنند و اعتمادبه‌نفس‌شان کاهش یابد.

وی تأکید کرد: مدرسه ما، فراتر از آموزش رسمی مدرسه‌ای، چهار نوع مهارت را به کودکان منتقل می‌کند: مهارت‌های آموزشی و تحصیلی که به صورت مکمل در کنار آموزش مدرسه ارائه می‌شود؛ مهارت‌های ده‌گانه زندگی، مهارت‌های عمومی شامل برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و کار تیمی و در نهایت مهارت‌های حرفه‌ای و شغلی برای آمادگی بیشتر آنان در آینده.

مدیرعامل دیده‌بان عدالت در پایان اظهار کرد: رویکرد اصلی ما در این طرح، تقویت حس ارزشمندی، توانمندی فردی و خودباوری در کودکان مناطق کمتر برخوردار است. ما بر این باوریم که تحول پایدار آموزشی تنها از مسیر حضور مستمر، آموزش هدفمند و نگاه انسانی به کودکان محروم حاصل می‌شود.

در جمع‌بندی این نشست، ترکی با اشاره به تجربه حاضران در حوزه‌های مختلف بازار و فروش گفت: جمع حاضر از افرادی با سوابق طولانی در حوزه بازار و فروش تشکیل شده و هرکدام دارای تجربیات ارزشمندی هستند. آنچه بنده با درک محدود خود از فضای بازار می‌فهمم این است که بازار مسیر خود را می‌رود و نمی‌توان به آن دستور داد تا خود را با خواسته‌های ما تطبیق دهد. ما نمی‌توانیم از بازار بخواهیم که خود را با کسب‌وکار ما هماهنگ کند.

هماهنگی کسب‌وکار با نیازهای بازار، امری پذیرفته‌شده در تجارت است

وی با بیان اینکه موضوع هماهنگی کسب‌وکار با نیازهای بازار، امری پذیرفته‌شده در تجارت است، افزود: در حوزه فروش محصولات عمومی، کسبه و فروشندگان به‌خوبی دریافته‌اند که باید خود را با شرایط بازار و سطح تقاضای جامعه هماهنگ کنند تا بتوانند موفق باشند. اما هنگامی که به حوزه فروش محتواهای مذهبی یا فعالیت‌های فرهنگی می‌رسیم، این نگاه حاکم می‌شود که جامعه باید خود را با ما هماهنگ کند، در حالی که چنین رویکردی نمی‌تواند مؤثر باشد.

ترکی در ادامه به بیان خاطره‌ای از تجربه‌ شخصی خود در حوزه فعالیت‌های فرهنگی پرداخت و گفت: در یکی از سفرهایم، فردی مدعی شد که ۵۰۰ دانش‌آموز را مسجدی کرده است. با توجه به تجربه‌ای که در کار با نوجوانان داشتم، از او خواستم روش کارش را توضیح دهد. پس از بررسی، مشخص شد این فرد با تبدیل مسجد به باشگاه ورزشی، نوجوانان را به فضای مسجد کشانده بود؛ در واقع، آنان به مسجد نمی‌آمدند، بلکه برای تفریح و ورزش در آنجا حضور داشتند.

وی تأکید کرد: هدف از هماهنگی با بازار نباید به‌گونه‌ای باشد که محتوای ارزشی و محتوای مذهبی دچار آسیب شود یا اصالت خود را از دست بدهد، اما در عین حال باید روشی اتخاذ شود که مخاطب توانایی ارتباط برقرار کردن با این محتوا را داشته باشد. این ارتباط زمانی مؤثر است که زبان و نحوه عرضه محتوا با ذهن و نیاز مخاطب سازگار باشد.

ترکی با اشاره به اهمیت علم سئو (بهینه‌سازی موتور جست‌وجو) در هدایت مخاطب به سمت محتوای مورد نظر گفت: مبنای علم سئو بر این است که بفهمیم مخاطب چگونه جست‌وجو می‌کند و بر اساس آن محتوا را تنظیم کنیم. در پروژه‌های مختلف، کلماتی از سوی سفارش‌دهندگان پیشنهاد می‌شود که تصور می‌کنند پربازده است، اما وقتی این کلمات در کنسول گوگل تحلیل می‌شود، متوجه می‌شویم که این واژگان ورودی مناسبی ندارند یا اصلاً جست‌وجو نمی‌شوند.

وی افزود: در واقع، سئو تنها مرحله‌ ورود مخاطب به محتواست و پس از آن باید تدابیری برای حفظ و تبدیل مخاطب به مخاطب دائمی اندیشیده شود. مسئله مهم این است که آیا مخاطب اصلاً عباراتی مانند «سامانه جست‌وجوی حفظ قرآن» را جست‌وجو می‌کند؟ یا اینکه باید با استفاده از کلیدواژه‌های ساده‌تر و ملموس‌تر، مخاطب را به سمت این محتوا جذب کرد؟ 

ترکی گفت: استفاده از کلیدواژه‌های قابل‌فهم‌تر و فراگیرتر می‌تواند مسیر رسیدن مخاطب به محتوای ارزشی را هموارتر کند. به‌عنوان نمونه، واژگانی مانند «تمدن ایرانی ـ اسلامی» در مقاطع زمانی مختلف می‌تواند جذابیت و بازار خود را داشته باشد، به شرط آنکه نحوه استفاده از آن‌ها متناسب با ذائقه و نیاز مخاطب باشد. در نهایت، محتوای باکیفیت زمانی اثربخش خواهد بود که دیده شود و مسیر ارتباط با مخاطب به‌درستی طراحی شده باشد، حتی در حوزه محتواهای معنوی و دینی.

فاطمه صادقی، مدیرعامل آکادمی همراهان فردای خانواده، به‌عنوان سخنران پایانی این نشست در جمع‌بندی صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم توجه به ابعاد مختلف فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی افزود: وقتی می‌خواهیم کاری مذهبی یا فرهنگی انجام دهیم، دغدغه داریم، نیت‌مان خالص است و می‌خواهیم اثرگذار باشیم، اما معمولاً بخشی از مسیر را نادیده می‌گیریم. آن بخش، نیاز به تأمین مالی، دانش کسب‌وکار و حرفه‌ای عمل کردن است. اگر قرار است کاری اثرگذار و ماندگار انجام دهیم، باید بلد باشیم آن را به‌صورت حرفه‌ای و با درک درست از بیزینس پیش ببریم.

کافه محفل

صادقی ادامه داد: ما نیاز داریم برای پرواز در مسیر اهدافمان، بال دیگری را نیز فعال کنیم و آن، توسعه فردی و آموزش مستمر است. در یک جمع بیزینسی حضور داشتم که بسیاری از آقایان فعال اقتصادی آنجا بودند. مثال می‌زنم: اگر شما شب قدر با همسرتان دعوا کرده باشید یا یک مادر دغدغه‌مند باشید که نگران است نوجوانش در خانه چه چیزی تماشا می‌کند، نمی‌توانید بدون توجه به این مسائل، با انرژی و تمرکز در کسب‌وکار موفق عمل کنید. این مسائل، بخشی از زندگی ما هستند و نباید نادیده گرفته شوند.

مدیرعامل آکادمی همراهان فردای خانواده با بیان اینکه رشد درونی افراد، مقدمه موفقیت بیرونی در فعالیت‌هاست، اظهار کرد: ما دائم به فرزندانمان می‌گوییم نماز بخوان، قرآن بخوان، اما باید بدانیم که مهم‌تر از گفتن، بودن است. یعنی آنچه ما هستیم، بیشتر از آنچه می‌گوییم، بر فرزندانمان اثر می‌گذارد. خودم دارای فرزند هستم و هر زمان که رفتار نادرستی از آن‌ها می‌بینم، از خودم و پدرشان می‌پرسم: ما چه کردیم که چنین رفتاری بروز کرده؟ 

وی در پایان گفت: امیدوارم هر آنچه گفتم، ابتدا برای خودم قابلیت اجرا داشته باشد. حضورم کوتاه بود اما با تمام وجود در خدمت شما بودم. اگر نکته یا مسئله‌ای هست، خوشحال می‌شویم در کنار اساتید عزیز، در بخش توسعه فردی و ارتباطات، به یاری شما بیاییم. امیدوارم بتوانیم سهم کوچکی در مسیر رشد و اثربخشی فعالیت‌های ارزشمند شما داشته باشیم.

در جریان برگزاری این نشست تعدادی از صاحبان ایده و پلتفرم کسب‌وکارهای قرآنی و دینی درباره تجارب خود در این حوزه مطالبی را بیان کردند.


نظر شما :