نخستین رویداد مشکل گشا
نخستین رویداد «مشکلگشا» به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی با موضوع چالشهای عدم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری و راهکارهای نوآورانه برای فائق آمدن به چالشهای موجود حول این موضوع، روز چهارشبه ۱۰ اسفندماه 1401 با حضور کامیار محبوبیان، معاون مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن کریم و جمعی از ارائهدهنگان طرحها و ایدههای قرآنی برای این طرح در ستاد توانافزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردمنهاد شهر تهران برگزار شد.
این رویداد با حمایت وزارت ورزش و جوانان ، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، ستاد توانافزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردمنهاد شهر تهران ، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، مرکز نوآوری یاس، دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ه)، مرکز خدمات حوزه های علمیه ، دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مدت دو روز با حضور25 نفر در قالب 9 تیم برگزار شد.
رویداد « مشکل گشا » از نوع رویدادهای مسئله محور و یک سلسله رویداد است و قرار است هر بار روی یکی از معضلات ملموس و فراگیر مسائل فرهنگ دینی تمرکز کند شرکت ها، دانشگاه ها، مسئولین و علاقمندان را درگیر کند و برای حل آن مسئله، (با حمایت و پرورش ایده های برگزیده) راه حل ارائه کند.
شرکتکنندگان در روز اول رویداد اقدام به ایده پردازی در راستای حل مسئله خواهند کرد و این ایدهها به مربیان و منتورها ارائه خواهد شد سپس هر منتور ایدهای را انتخاب و به کمک ایده پرداز آن از میان سایر شرکتکنندگان که ایده آنها پدیرفته نشده یا کسانی که به علت تخصص و علاقمندی در رویداد شرکت کرده اند ولی ایدهای ندارند تیم ایده پرداز را تقویت میکنند.
*در این مرحله منتورها میتوانند ایده ها را ادغام و یا تکمیل کنند.
پس از نهایی شدن ایده و تشکیل تیمها که اکنون هر کدام یک مربی تخصصی دارند در ادامه رویداد روی تکمیل ایده و راهکارها عملیاتی کردن آن کار میکنند تا به یک طرح اولیه عملیاتی از چگونگی تبدیل ایده خود به محصول یا خدمت برسند. در نهایت در روز آخر رویداد تیمها ایده خود را برای هیئت داوران ارائه خواهند کرد و به دفاع از طرح خود پرداخته و به سوالات احتمالی داوران پاسخ خواهند داد. پس از انجام داوری تیمهای برتر انتخاب و وارد یک مرحله پیششتابدهی در مبادی مشخص شده از سوی مجری خواهند شد و دبیرخانه نیز مسئول رصد کارها و پیگیری حمایتهای مطروحه در فرآیند رویداد از سوی حامیان خواهد بود تا بدین صورت این ایدهها که متمرکز بر یک مسئله مشخص و تولید شده توسط یک تیم تخصصی است به صورت بهرهور از امکانات حامیان استفاده کنند
در این رویداد 9 تیم زیر نظر 4 مربی و استاد مشاور در حوزه های مختلف کسب و کار، فرآیند تبدیل ایده به محصول را پس از گذراندن 2 کارگاه کاربردی و تخصصی ، طی نمودند. در پایان تیم ها نتیجه 3 روز تلاش خود را در مقابل داوران و سرمایه گذاران ارائه دادند .
بر همین اساس «تیم الزهرا» به عنوان اولین ارائه دهنده کار خودش را با طرح «نرمافزار حفظ و تثبیت» آغاز کرد. جامعه هدف این طرح دانشجویان و جوانان علاقهمند به حفظ قرآن که در راه حفظ با مشکلاتی رو به رو هستند بیان شد
تیم دوم «دائره المعارف علوم قرآنی» بود که با ایده سایت (پیشرو) و اپلیکیشن تعاملی و هوشمند حفظ قرآن کریم با تمرکز بر روی هوش مصنوعی و شبکه و اینترنت و قابلیتهای پیشرفته سمعی و بصری شبکهها ارائه شد. این ایده نیز باهدف ایجاد سهولت در حفظ قرآن کریم و تثبیت آن از طریق مرور و تمرین با استفاده از فناوریهای نوین سختافزاری و نرمافزاری بهویژه هوش مصنوعی و سامانههای تعاملی مبتنی بر شبکه و اینترنت با قابلیتهای پیشرفته متنی و صوتی و تصویری قابل دسترس عموم مردم ارائه شد. از قابلیتهای این ایده پوشش تمام ردههای سنی جامعه از ۴ سال به بالا با تمرکز بیشتر روی نابینایان و معلولان بود.
سومین تیم ارائهدهنده «جویا» بود که با ارائه ایده پلت فرم آنلاین جستوجوی خدمات قرآنی ارائه شد. جویا یک پلتفرم آنلاین جستوجوی خدمات قرآنی اعم از مؤسسات آموزشی، دارالقرآنها، مساجد، حسینیهها و ... است که با ارائه خدمات مقایسهای با ویژگیهای نزدیکترین فاصله مکانی، ارزانترین قیمت و رزومه بهتر مربیان درصدد تأمین نیاز بازار تقاضای خدمات قرآنی است. این برنامه با تسهیل فرآیند جستوجوی خدمات آموزشی قرآن در دستهبندیهای مشخص با فیلترهای دقیق در یافتن خدمات مورد نظر نقش مهمی را ایفا میکند.
چهارمین تیم ارائه دهند «ماهد» بود که با عنوان مؤسسه حفظ با قابلیتهای تسهیلگر برای حفاظ و نوگرایی در ساخت از خود دفاع کرد. راهاندازی مکانی خلاقانه و جامع برای حافظان قرآن کریم هدف ماهد است. این مکان در واقع یک مکان خلاقانه است به قابلیتها و ویژگیهای قرآنی و اسلامی است که نیاز حفاظ را نیز برطرف میکند.
گروه بعدی «میقات» بود که با ایده شبکه اجتماعی حفاظ ایده خود را ارائه داد. این ایده نیز با هدف تعامل بین حفاظ، به اشتراکگذاری تجربیات و همبستگی و حمایت حفاظ از همدیگر ارائه شد. مخاطبان این طرح نیز مربیان با تجربه، نوپا و مربیان دارای تکنیکهای خلاق و افراد و خانوادههای متقاضی حفظ بود.
تیم بعدی که جوانترین شرکتکننده را هم به خود اختصاص داده بود، «اتاق بازی آلا» بود که با ایده اتاق بازی قرآنی برای نوجوانان طرح خود را ارائه داد. این ایده با هدف ضرورت کار قرآنی برای نوجوانان که در دورهای با روحیات و شرایط خاص هستند، استقلال طلبی، علاقه به حضور در گروه همسالان، علاقهمند به تعامل و بازی، عدم تمرکز برای مدت طولانی بر یک موضوع و دغدغه والدین برای وجود دوستان خوب و تفریحگاههایی با محیط سالم برای نوجوانان خود ایجاد شد.
تیم بعدی «خیزش ۱۰ میلیونی حافظان قرآن کریم» بود که طرح خود را با همین عنوان ارائه داد. این طرح به صورت برگزاری مسابقه اجرا میشود و مخاطبان این ایده نیز در قدم اول تمام بانوان و دختران شهر اراک، بدون محدودیت سنی و در ادامه تمامی افراد در کل کشور، اعم از آقا و خانم با هر سن و هر شرایطی عنوان شد.
تیم پایانی این مراسم «شفق» بود که ایده خود را با عنوان داستان تعاملی در قالب اپلیکیشن با محوریت حفظ موضوعی ارائه دادند. براساس این ایده طراحی یک اپلیکیشن بازی با محتوای آموزشی جذاب با هدف آموزش غیر مستقیم در قالب داستان تعاملی، ایجاد قابلیت اجرای آفلاین تمام بخشهای برنامه با روش پلکانی یعنی افزودن قابلیتهای بیشتر و بهروزرسانی برنامه در هر مدت زمان مشخص ساخته خواهد شد.
در پایان ارائه ایدهها و پرسش و پاسخ، هیئت داوران به این نتیجه رسید که همه ایدهها در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی مستقر شوند. بر همین اساس سه تیم میقات، الزهرا و ماهد به عنوان پیشرو انتخاب شدند. تیم پنجم جویا اعلام و مقرر شد در بستر مسجدکالا ایده خود را ادامه دهد. تیم چهارم اتاق بازی آلا و تیم سوم دایرةالمعارف قرآنی معرفی شد و در نهایت تیم خیزش رتبه دوم و تیم شفق مقام اول نخستین رویداد مشکلگشا را به خود اختصاص دادند.
مشاهده کلیپ اختتامیه نخستین رویداد مشکل گشا با موضوع چالش های عدم رسیدن به 10 میلیون حافظ قرآن کریم