پانزدهمین رویداد استارتاپی اسلامی – قرآنی طلوع برکت
پانزدهمین رویداد استارتاپی اسلامی- قرآنی طلوع برکت به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاد دانشگاهی از تاریخ 19 لغایت 21 آذر ماه 1398 در محل مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد. این رویداد با حمایت صندوق نوآوری وشکوفایی، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ه) شهرری و با همراهی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی، ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شتابدهنده زیست بوم تولید محتوای دیجیتال (ابر زندگی) ، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیر کبیر به مدت سه روز با حضور60 نفر در قالب 17 تیم برگزار شد.
رویداد « طلوع برکت » از نوع رویدادهای شبیه ساز است که فرآیند تبدیل ایده به محصول در طول 30 ساعت توسط شرکت کنندگان تجربه می شود و فعالیت هایی از قبیل ایده پردازی، تیم سازی، توسعه محصول و ساخت MVP، اعتبار سنجی ایده و ارائه موثر ایده به سرمایه گذار در طی برگزاری این رویداد انجام می شود. در این رویداد 17 تیم زیر نظر 6 مربی و استاد مشاور در حوزه های مختلف کسب و کار، فرآیند تبدیل ایده به محصول را پس از گذراندن 3 کارگاه کاربردی و تخصصی ، طی نمودند. در پایان تیم ها نتیجه 3 روز تلاش خود را در مقابل داوران و سرمایه گذاران ارائه دادند و سه تیم برتر معرفی شده و جوایز خود را دریافت نمودند.
شرح روز اول رویداد
زمان : سه شنبه مورخ 19 آذر ماه 1398
در روز اول رویداد پس از ورود شرکت کنندگان از ساعت 8:30 صبح روز سه شنبه 19 آذر ماه 98 مراسم افتتاحیه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی آغاز شد و پس از نمایش کلیپ از گلچین رویدادهای طلوع برکت برگزار شده، آقای رحیم خاکی، سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی و دبیر رویداد به معرفی رویداد و سخنرانی پرداختند.
با سخنرانی جناب آقای دکتر رحیم خاکی به عنوان دبیر رویداد فرآیند 3 روز رقابت فشرده رسما آغاز شد. پس از سخنرانی آقای دکتر خاکی کارگاه « برکت از دیدگاه قرآن کریم» توسط حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد و شرکت کنندگان با مبانی برکت در کسب کارهای آتی خود آشنا شدند. در ادامه کارگاه « شبکه سازی و آموزش های اولیه تیم سازی و مسأله یابی» توسط دکتر رضا اصغریان، مدیرعامل آکادمی آموزشی کارانو برگزار شد. در ادامه صف ایده ها تشکیل شد و با هدایت دکتر علی شهابی افراد ایده های خود را در مدت 1 دقیقه ارائه دادند و 17تیم حول محور ایده های منتخب تشکیل شدند. افراد در این یک دقیقه خود را معرفی نموده و همچنین مشکلی که در بازار پیدا کرده و راه حلی که برای رفع آن مشکل در ذهن آنها وجود دارد را بیان نمودند.
از ساعت 14 تیم ها کار خود را آغاز نمودند و کار بر روی ایده ها تا ساعت 17 ادامه یافت و شرکت کنندگان محل رویداد را به قصد آماده سازی برای 2 روز رقابت نفس گیر ترک نمودند.
شرح روز دوم رویداد
زمان: روز چهارشنبه مورخ 20 آذر ماه 1398
در روز دوم، رویداد رأس ساعت 8 صبح آغاز شد و تیمها به فعالیت خود با مشاوره و راهنمایی اساتید مشاور پرداختند. بعد از اقامه نماز و صرف ناهار کارگاه « چگونه وارد بازار شویم؟» توسط دکتر امیرحسین اسدی به مدت نیم ساعت برگزار شد. سپس تیمها به فعالیت خود ادامه دادند.
عنوان کارگاه: « چگونه وارد بازار شویم؟»
استاد کارگاه: دکتر امیرحسین اسدی
زمان: روز چهارشنبه مورخ 20 آذر ماه 1398 ساعت 14:00 به مدت نیم ساعت
دکتر امیرحسین اسدی، کارشناس استارتآپ و کسبوکارهای نوپا، در پانزدهمین رویداد استارتآپی اسلامی – قرآنی «طلوع برکت» در سخنرانی خود در کارگاه «چگونه وارد بازار شویم؟» اظهار کرد: دو نکته کلیدی باید در نظر داشت. کلیدیترین نکته این است که محصول، هیچ ارزشی ندارد، بلکه بازار ارزش دارد. به ویژه جلوی سرمایهگذار اینقدر از محصول صحبت نکنید، بلکه از پول و بازار صحبت کنید.
حتی اگر بهترین محصول دنیا را داشته باشید، شما باید به سرمایهگذار بگویید که این محصول قرار است کجا فروش برود؟ ۹۰ درصد ما هنگام ارائه در نزد سرمایهگذار مدام اشتباه میکنیم، چراکه دائماً از محصول صحبت میکنیم، در حالی که باید از بازار صحبت کنیم.
چند روز قبل از تبیان نزد من آمدند و گفتند که محصولات زیادی داریم که هزینههای بسیاری هم کردهایم، اما بنده گفتم که آیا امروز بازار، تبیان میخرد؟ آیا نسل امروز برای کسب اطلاعات به سایت تبیان مراجعه میکند یا باید بزک شود؟ یکی از مشکلات اصلی که ۹۰ درصد از محصولات فرهنگی اسلامی خریدار
ندارد، همین است. افراد نباید در اتاقهای شیشهای بنشینند و برای مردم محصول تولید کنند، بلکه باید با مردم در ارتباط باشند.
اگر میخواهید محصول قرآنی هم تولید کنید باید به میان مردم بروید و به آنها بگویید آیا مایل به خریدن آن محصول هستید؟ همچنین باید محصول را به آنها بدهید که تست کنند وگرنه محصول تولیدی شما به هیچ دردی نمیخورد. اینکه به دیگران بگویید که محصول من فاخر و عالی است، فایدهای ندارد. برخی میلیاردها تومان هزینه میکنند، اما به نتیجه نمیرسند، بنابراین مدل خود را عوض میکنند. کسانیکه قصد تأسیس استارتآپ دارند، ابتدا باید به جایی همانند مترو بروند و محصولات خود را به فروش برسانند تا با بازار واقعی آشنا شوند. این برای شروع کار است، بنابراین باید بتوانید خودتان را به دیگران عرضه کنید.
نکته دیگر این است که فقط یک ایده را ارائه دهید. هیچ وقت در نزد سرمایهگذار از دو ایده و از دو نگرش صحبت نکنید. سرمایهگذار حتی استرس شما را هم درک میکند، بنابراین اگر میخواهید وارد عرصه شوید، اول خودتان را درست کنید. اگر استارتآپ یا فروش شما مشکلی داشت، مقصر خودتان هستید.
در نزد سرمایهگذار به خوبی توضیح دهید. همچنین تا میتوانید محصول خود را بفروشید که اگر فروختید، برنده هستید. اصل سوم این است که با هر کسی وارد یک تیم نشوید. ۷۰ درصد عامل مرگ استارتآپها در ایران، ازدواج بد تیمی است. بنابراین با هرکسی وارد تیم نشوید، چراکه استارتآپ عرصه مبارزه است و باید همتیمیهای خوبی داشته باشید.
بزرگترین رقیب یک استارتآپ و عامل مرگ وی این است که دارای رقیب نباشد. از سوی دیگر باید دانست که چوب مشتری ارزش زیادی دارد، چراکه نقاط ضعف و قوت ما را یادآوری میکند. موضوع دیگر این است که نیت کسب و کار از خود کسب و کار مهمتر است. وقتی هدف شما رفع نیاز باشد، ناخوداگاه به موفقیت میرسید. همچنین تصمیم بگیرید که بخشی از درآمد سالانه خود را خرج کسبوکار کنید.
پس از کارگاه تیم ها تا ساعت 17به فعالیت خود ادامه دادند و رأس ساعت 17:30روز دوم رویداد نیز پایان یافت تا تیم ها خود را برای روز آخر و سرنوشت ساز آماده نمایند.
شرح روز پایانی رویداد ( اختتامیه)
زمان : روز پنجشنبه 21 آذر ماه 1398
روز سوم رویداد رأس ساعت 8 صبح شروع شد و شرکت کنندگان شروع به جمع بندی مطالب خود و آماده سازی ارائه ها نمودند. پس از اقامه نماز و صرف ناهار تیمها با همراهی اساتید مشاور(منتورها) ارائه های خود را طبق قالب مورد نظر رویداد آماده نمودند و ارائه آزمایشی مختصری از ساعت 14 در مقابل چشم مربیان داشتند. پس از ارائه آزمایشی تیم ها و اصلاح ارائه ها با توجه به بازخورد مربیان، کلیه تیم ها سالن محل برگزاری رویداد را به قصد ورود به سالن آمفی تئاتر مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان ترک نمودند تا حاصل تلاش سه روزه خود را پیش روی سرمایه گذاران و داوران ارائه نمایند.
مراسم اختتامیه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی آغاز شد و پس از نمایش کلیپ این 3 روزه از رویداد طلوع برکت تیم ها طبق قرعه کشی انجام شده به ترتیب به ارائه ایده و محصول خود پرداختند
برگزیدگان رویداد
برگزیده اول؛ تیم قرآنم
برگزیده دوم؛ تیم هور
برگزیده سوم؛ تیم مغز بازی
برگزیده چهارم؛ تیم هیئت پلاس
برگزیده پنجم؛ تیم چمدان عروسکی ستیا
برگزیده ششم؛ تیم حرم گرد
برگزیده هفتم؛ تیم قرآن آنلاین
برگزیده هشتم؛ تیم تراشه پردازان باران
جوایز تیمهای برگزیده در هر بخش به شرح زیر بود:
جوایز گروه نخست : اهدای لوح تقدیر ، مبلغ 30 میلیون ریال ، حضور رایگان در کافه سرمایه و استقرار در مرکز رشد
جوایز گروه دوم: اهدای لوح تقدیر، مبلغ ۲۰ میلیون ریال ، حضور رایگان در کافه سرمایه و استقرار در مرکز رشد
جوایز گروه سوم: اهدای لوح تقدیر ، مبلغ 10 میلیون ریال ، حضور رایگان در کافه سرمایه و استقرار در مرکز رشد
جوایز گروههای چهارم و پنجم : حضور رایگان در کافه سرمایه و استقرار در مرکز رشد
جوایز گروههای ششم تا هشتم : تهران گردی رایگان و استقرار در مرکز رشد
هیئت داوران که متشکل از دکتر رحیم خاکی، دکتر مصطفی کریمی، دکترعلی شهابی و رحیم یعقوب زاده بودند از گروه «سلام روستا» نیز تقدیر کردند.
بخش پایانی این مراسم به تقدیر از «اساتید منتور» اختصاص داشت. دکتر علی شهابی، دکتر مریم قلی زاده، دکتر فؤاد مهاجری ، مهندس تورج منصوری، مهندس کامیار محبوبیان و مهندس محسن رضوانیان از جمله کسانی بودند که از آنها تجلیل به عمل آمد.
در انتها پس از معرفی تیم های برگزیده و تقدیر از اساتید ، داوران و مربیان رویداد، مجری برنامه آقای نصیری ضمن تقدیر و تشکر از کلیه عواملی که در برگزاری هرچه بهتر رویداد مرکز رشد قرآنی را همراهی نمودند روز سوم رویداد به پایان رسید . اما کار در اینجا به اتمام نرسید و تیم ها ضمن شبکه سازی با سرمایه گذاران و اعضای تیم های دیگر تا ساعتی پس از رویداد در محل باقی ماندند. در انتها تیم ها از ساعت 18 محل رویداد را ترک نموده و خود را برای استفاده از آموخته های خود در دنیای واقعی کسب و کار، و تجاری سازی ایده های خود آماده نمودند.