چهاردهمین رویداد طلوع برکت
شناسنامه رویداد:
عنوان: رویداد طلوع برکت |
زمان : 1 لغایت 3خرداد ماه 1398 |
مکان: مصلی امام خمینی (ره)، بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم |
مدت زمان: 3 روز |
تعداد شرکت کنندگان : 40 نفر |
تعداد تیم ها : 14 تیم |
تعداد منتورها: 5 نفر |
تعداد داوران: 4 نفر |
جوایز: 3 تیم برتر ، هر تیم به مبلغ 5/000/000 ریال - امکان استقرار به عنوان واحد فناور در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاد دانشگاهی - بهره مندی رایگان از مشاوره کلینیک کسب و کارهای نوپای مرکز رشد |
محورها:
گردشگری و توریسم
اقتصاد و بانکداری اسلامی
هنرهای تجسمی
معماری و دکوراسیون داخلی
اسباب بازی و بازی های رایانه ای
سلامت و محصولات غذایی حلال
تولید محتوای چند رسانه ای
وب و اپلیکیشن
مد و لباس اسلامی
بانکداری اسلامی
- شرح رویداد
رویداد استارتاپی اسلامی- قرآنی طلوع برکت به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاد دانشگاهی از تاریخ 1 لغایت 3 خرداد ماه 1398 در سالن نشستهای بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد. این رویداد با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، سازمان تجاری سازی جهاد دانشگاهی و با همراهی خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، شتابدهنده فرهنگی – مذهبی و قرآنی شفق و دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) و کانون همگرایی رویکردهای بینالمللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (کهربا) طی سه روز با حضور40 نفر در قالب 13 تیم برگزار شد.
رویداد « طلوع برکت » از نوع رویدادهای شبیه ساز است که فرآیند تبدیل ایده به محصول در طول 10 ساعت توسط شرکت کنندگان تجربه شد و فعالیت هایی از قبیل ایده پردازی، تیم سازی، توسعه محصول و ساخت MVP، اعتبار سنجی ایده و ارائه موثر ایده به سرمایه گذار در طی برگزاری این رویداد انجام گردید. در این رویداد 14 تیم زیر نظر 5 مربی و استاد مشاور در حوزه های مختلف کسب و کار، فرآیند تبدیل ایده به محصول را پس از گذراندن 3 کارگاه کاربردی و تخصصی ، طی نمودند. در پایان تیم ها نتیجه 3 روز تلاش خود را در مقابل داوران و سرمایه گذاران ارائه دادند و سه تیم برتر معرفی شده و جوایز خود را دریافت نمودند.
روز چهارشنبه 1 خرداد ماه 1398 اولین روز رویداد برگزار شد . پس از ورود شرکت کنندگان و شبکه سازی و آموزش های اولیه تیم سازی از ساعت 18:00 با سخنرانی جناب آقای دکتر رحیم خاکی به عنوان دبیر رویداد فرآیند 3 روز رقابت فشرده رسما آغاز شد. دبیر رویداد ضمن تشکر از حامیان و مشارکت کنندگان و تأکید بر نیاز به بهبود مستمر برگزاری رویداد از شرکت کنندگان درخواست نمود نسبت به ارائه بازخورد و نقطه نظرات جهت برگزاری هرچه بهتر رویداد در طول برگزاری رویداد اقدام نمایند.
پس از سخنرانی دکتر خاکی کارگاه « مسأله یابی» توسط لیلی نبی زاده برگزار شد . ایشان به ارائه تکنیک های ایده پردازی در حوزه استارتاپ های قرآنی و اسلامی پرداختند و خلاقیت به معنای متفاوت دیدن و رسیدن به راه حلهای جدید است. همچنین خلاقیت ایجاد مفهومی است که دارای ارزش و جسارت ایده دادن و حرف نو باشد. وی در ادامه با اشاره به تکنیکهای خلاقیت افزود: بارش فکری یکی از تکنیکهای خلاقیت است که به معنی تولید بی حد و حصر ایده بوده و در این راستا نباید ایده ها قضاوت شود. از سوی دیگر ترکیب از اصول خلاقیت است و مهم نیست یک ایده واقعی یا تخیلی باشد مهم این است که ایده پردازی کرد و آن را به واقعیت پیوند زد.ایشان با بیان اینکه تعداد استارتاپ اسلامی کم است، ادامه داد: تکنیک اسکمپر شامل ۷ موضوع است که می تواند ما را در ایده پردازی یاری رساند. یکی از موضوعات آن جانشین سازی است مانند کتاب دیجیتالی به جای کتاب کاغذی و یا لنز که جایگزین عینک شده است و یا ترکیب کردن، سازگار کردن، بزرگ سازی و کوچک سازی، حذف کردن، تقسیم و یا کم کردن از نمونه های دیگر تکنیک اسکمپر است.همچنین در ادامه موارد مصداقی دیگری مانند ایده پردازی در حوزه غذای حلال، قرآن خوانی و ... را ارائه نمودند.
در ادامه صف ایده ها تشکیل شد و با هدایت آقای دکتر علی شهابی افراد ایده های خود را در مدت 1 دقیقه درمقابل داوران ارائه نمودند و 14 تیم رویداد، حول محور ایده های منتخب تشکیل شدند. از ساعت 19 تیم ها کار خود را آغاز نمودند و کار بر روی ایده ها تا ساعت 20 ادامه یافت و شرکت کنندگان محل رویداد را به قصد آماده سازی برای 2 روز رقابت نفس گیر بعد از صرف افطار ترک نمودند.
روز دوم رویداد یعنی پنجشنبه مورخ 2 خرداد ماه 1398 برنامه رأس ساعت 17 عصر آغاز شد و کارگاه « بوم کسب و کار و کارگروهی و اعتبار سنجی » توسط محمد واعظی نژاد برگزار شد. ایشان دانشجوی دکترای کارآفرینی، مؤسس و عضو هیئت علمی پژوهشکده حکمت، می باشد. وی در ابتدای سخنان خود مدل کسبوکار را معماری یک شرکت جهت خلق، بازاریابی و تحویل دانست و گفت: شرکتها تا ۲۰ سال پیش بر سر اینکه محصول و یا خدمتی به مشتری ارائهدهنده رقابت میکردند، اما امروز همه به دنبال یافتن مدلهای کسبوکار نوین هستند. ایشان با ذکر مثالی گفت: تاکسیهای اینترنتی که طی سالهای گذشته رونق زیادی یافتهاند در عملکرد تفاوتی با آژانسهای اتومبیل نداشتند؛ آنچه در این میان جذابیت و تفاوت ایجاد کرد، مدل ارائه خدمت بود.وی سریالهای شبکه خانگی، نرمافزارهای روبیکا، اول مارکت و برخی از بازیهای اینترنتی را نیز از جمله مدلهای کسبوکارهای نوین دانست و گفت: مایکل بدنار برندت، رئیس تحول دیجیتال اوراکل معتقد است که رقابت در دنیای امروز بر سر نوآوری در محصول نیست، بلکه تلاش مردم در زمینه نوآوری و تکامل مدل کسبوکار است. همچنین ایشان در تبیین سه تفاوت استارتاپ با کسبوکارهای سنتی نیز گفت: استارتاپ ها مدل کسبوکار نوآورانه هستند که نقش نیروی انسانی در آن بسیار مهم و دارای ویژگی مقیاسپذیری هستند.
وی به افرادی که علاقهمند به فعالیت در عرصه کسبوکارهای نوین هستند پیشنهاد داد تا از تست بلبین برای تیمسازی استفاده کنند و اظهار کرد: تست بلبین گویای آن است که مردم دارای یکی از تیپهای شخصیتی عملگرا، مردمگرا و یا تفکرگرا هستند. در چینش تیم باید طوری عمل کنیم که نیروی انسانی از هر سه تیپ شخصیتی داشته باشیم.فردی که قصد به وجود آوردن کسبوکارهای نوین را دارد باید طوری فعالیت کند که یکی از شاخصهای فعالیت وی کاهش هزینه یا تمرکز و خاص بودن و یا تمایز باشد.از دیگر بخشهای بوم کسبوکار را جذب، حفظ و افزایش مشتری دانست و گفت: ۳۰ روش مختلف کسب درآمد وجود دارد که برای داشتن کسبوکارهای نوین باید بدان آگاهی داشته باشیم.
منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی و هزینهها نیز از دیگر بخشهای بوم کسبوکار است و با تأکید بر اینکه در تمام این بخشها باید شاخصه خلاقیت رعایت شود، یادآور شد: از مهمترین مسائلی که میتواند سهم مهمی در موفقیت کسبوکار نوین داشته باشد شرکای کلیدی هستند؛ این افراد کسانیاند که میتوانند بخشی از کار شما را بهتر و ارزانتر انجام دهند.
در ادامه تیمها پس از آشنایی با بوم کسبوکار در حضور اساتید و مشاوران نسبت به پرورش ایده خود در این بوم تا ساعت 20 به فعالیت خود ادامه دادند و رأس ساعت 20 روز دوم رویداد نیز پایان یافت تا تیم ها خود را برای روز آخر و سرنوشت ساز آماده نمایند.
روز سوم رویداد جمعه مورخ 3خرداد ماه 1398 ، کارگاه « نحوه ارائه موثر به سرمایه گذار» توسط دکتر علی شهابی برگزار شد.
در ادامه شرکت کنندگان شروع به جمع بندی مطالب خود و آماده سازی ارائه ها که حاصل تلاش سه روزه خود پیش روی سرمایه گذاران و داوران نمودند.
سپس مراسم اختتامیه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی آغاز شد و پس از نمایش کلیپ رویدادهای برگزار شده از سوی مرکز ، تیم ها طبق قرعه کشی انجام شده بدین ترتیب به ارائه ایده و محصول خود پرداختند: 1-آغوش(فروش محصولات دست ساز معلولین)،2- گفتوگو(گفتگوی سالم در شرایط تنش زا)، 3- خاتم ( طراحی و ساخت زیورآلات اسلامی)، 4-سلیم( توریسم سلامت جهان اسلام)، 5-دهکده بصیرت، 6-طراحان( اسباب بازی قرآنی بر پایه هوشهای گاردنر)،7- ورق ورق( ورقهای مجازی)، 8-نذرینه( ادی نذر)، 9-سالم فود، 10- پارتیزان(بازی اندروید چریک)، 11-سی دا(سلامت سبک زندگی سالم اسلامی در بخش تولید محصولات ارگانیک سالم) ، 12- مد توریسم هلپ( گردشگری سلامت)، 13- بن بهشت و 14- کاغذ دیواری جادویی
اعضای تیم داوری رویداد نیز سرکار خانم دکتر زهرا کامیاب، دکتر علی شهابی، دکتر محمد واعظی نژاد و محمد امین صمیمی بودند.
پس از داوری و اعلام نظر از سوی داوران، هفت تیم به عنوان برگزیدگان این استارتاپ قرآنی انتخاب و معرفی شدند. سه تیم «پارتیزان»، «خاتم» و «کاغذ دیواری جادویی» به عنوان تیمهای برتر معرفی شدند. این تیمها علاوه بر دریافت جوایز نقدی امکان حضور در مرکز رشد جهاد دانشگاهی را خواهند داشت. چهار تیم نذرینه، بن بهشت، طراحان و ورق ورق نیز جز هفت تیم برتر بودند که امکان حضور در مرکز رشد را خواهند داشت.
در انتها پس از معرفی تیم های «پارتیزان»، «خاتم» و «کاغذ دیواری جادویی» به عنوان تیم های برتر و تقدیر از اساتید ، داوران و مربیان رویداد، روز سوم به پایان رسید . و تیم ها بعد از صرف افطار از ساعت 21 محل رویداد را ترک نموده و خود را برای استفاده از آموخته های خود در دنیای واقعی کسب و کار، و تجاری سازی ایده های خود آماده نمودند.
کارگاه های برگزار شده:
ردیف | نام کارگاه | استاد | زمان ارائه |
1 | کارگاه مسئله یابی | لیلی نبی زاده | چهارشنبه 98/3/1 ساعت 18:00 |
2 | کارگاه بوم کسب و کار و کارگروهی و اعتبار سنجی | دکتر محمد واعظی نژاد | پنجشنبه 98/3/2 ساعت 17:00 |
3 | کارگاه نحوه ارائه موثر به سرمایه گذار | دکتر علی شهابی | جمعه 98/1/3 ساعت 17:00 |
98/03/8